Pagina principala · Articole · Descarcari · Intrebari frecvente · Forum de discutii · Legaturi pe internet · Categorii stiri · Galerie foto · Cautare Tuesday, December 12, 2017
Navigare
Pagina principala
Articole
Contactati-ne
Adrese de filiale ale SSMR
  • SSMR
  • SSM Filiala Arges
  • SSM Fliala Bistrita Nasaud
  • SSM Filiala Brasov
  • SSM Filiala Buzau
  • SSM Filiala Bucuresti
  • SSM Filiala Constanța
  • SSM Filiala Craiova
  • SSM Filiala Dâmbovița
  • SSM Filiala Iasi
  • SSM Filiala Mangalia
  • SSM Filiala Maramureș
  • SSM Filiala Mehedinti
  • SSM Filiala Prahova
  • SSM Filiala Salaj
  • SSM Filiala Vaslui
  • Reviste ale SSM
  • Gazeta matematica, seria A
  • Gazeta matematica, seria B
  • Bulletin Mathematique de la Societe des Sciences Mathematiques de Roumanie
  • Gazeta matematica- Supliment
  • Revista de matematica Grigore Moisil
  • Revista "Raliul Centenarelor"
  • Matematica in presa
  • Matematica si arta: in cautarea numitorului comun. Interviu cu Solomon MARCUS
  • Bogdan Suceava: "Cel mai important ar fi să tacă din gură cei care nu se pricep"
  • Arta infinitului: istorie, matematica, imposibil
  • Gazeta Matematică – 115 ani de apariție
  • Specializarea in matematica romaneasca se reduce la absurd
  • Scoala ajuta politicul
  • Gazeta matematica. o revista de cand Romania
  • Ei sunt Bela Karoly ai matematicii
  • Despre profesorul Daniel Breaz, între adevăr și bombă de presă
  • Formula matematica pentru parcarea perfecta.
  • Gheba, omul care a scos la tabla tara intreaga
  • Carti care trebuie citite
  • Traian Lalescu-un nume peste ani
  • Varietati conexe, LIVIU ORNEA
  • Marea teorema a lui Fermat, SIMON SINGH
  • Numerele naturii, IAN STEWART
  • Cufarul lui Newton, LOUP VERLET
  • Ecuatia care nu a fost rezolvata, LIVIO MARIO
  • Universul intr-o coaja de nuca, Hawking, Stephen
  • Banda lui Mobius, PICKOVER, CLIFFORD A.
  • Doar sase numere, MARTIN REES
  • Evenimente
  • Olimpiada Internationala de Matematica 2008, 10-22 iulie Spania -2008
  • International Mathematics Competition for University Students, 25-31 iulie 2008, Blagoevgrad, Bulgaria IMC
  • Concursuri de matematica
  • Alexandru Myler
  • Lumina Math
  • Concursul Arhimede
  • Concursul Cangurul
  • Concursul Winners
  • Edituri
  • Carminis, Pitesti
  • Books Unlimited Publishing, Bucuresti
  • Infarom,Bucuresti;
  • Cele mai noi articole
    Solomon Marcus, mate...
    BIFURCAȚII. Despre i...
    Solomon Marcus - o s...
    Geometrie si finete
    Matematica si litera...
    Se schimba Guvernul,...
    Conflicte numai apar...
    Stiinta, la zile fes...
    David Emanuel -Anive...
    Omul -institutii: So...
    DAVID EMANUEL
    10 ianuarie - Aniver...
    Bacalaureat: temă și...
    Matematicile și uman...
    Povestea lui Sebasti...
    Alta matematica
    Ai nostri tineri
    Cat valoreaza o diploma
    Bacalaureat: temă și...
    O meserie pe cale de...
    CONCEPTE MATEMATICE ...
    Matematicile - o eni...
    Un magician numit Ne...
    Fereastra spre regresie
    Sub semnul astrelor
    Reviste de matematica
  • RECREATII STIINTIFICE
  • Aniversarile zilei
    Weblinks
    Colegiul National Pedagogic ”Mircea Scarlat” Alexandria[4]
    Portal invatamant[72]
    Crux Mathematicorum[73]
    Journal of Research in Mathematics Education[88]
    Advances in Mathematics[110]
    Stiinta, la zile festive si in zile de lucru
    Postat de marius la 13 May 2009 19:15:21
    Stiinta, la zile festive si in zile de lucru

    In fiecare an, la inceput de aprilie, sarbatorim Ziua Academiei Romane, o zi a portilor deschise, in care cel mai inalt for de stiinta si cultura al tarii ne reaminteste ca are un mesaj care se adreseaza nu numai comunitatii academice, ci intregii societati romanesti. In 2009, evenimentul a avut loc la 2 aprilie. Presedintele Academiei Romane, academicianul Ionel Haiduc, unul dintre cei mai distinsi oameni de stiinta ai Romaniei, a reparcurs traseul istoric al acestei institutii si a prezentat, pe baza unei documentatii vaste, situatia cercetarii stiintifice in lume si in Romania. Daca ar fi sa extrag din aceasta prezentare o idee cu o semnificatie majora, as mentiona faptul ca puterea natiunilor este data azi, mai mult decat in trecut, de potentialul lor stiintific.
    Este natural sa ne intrebam ce consecinte are acest fapt pentru sistemul nostru educational. In ce masura cresc copiii Romaniei in familii care acorda atentie respectului pentru stiinta, in case in care se afla o biblioteca din care nu lipsesc macar cateva zeci de carti care orienteaza primii pasi in lumea stiintei? In ce masura programele si manualele scolare tin seama de nevoia educarii noilor generatii in conformitate cu exigentele stiintifice moderne? In ce masura factorii de putere, institutiile de cultura, mass-media raspund la aceste imperative ale lumii contemporane? Raspunsul la aceste intrebari nu este prea incurajator. Cartea stiintifica este absenta din cele mai multe case. Programele si manualele scolare sunt frecvent intocmite de oameni plictisiti, care au intrat intr-o anumita rutina si nu fac efortul de a-l ajuta pe elev sa descopere fascinatia unor discipline care numai aparent sunt aride; sunt aride deoarece sunt scoase din contextul lor istoric si cultural, sunt golite de idei si reduse la procedee, date si informatii. Factorii de putere sunt de multe ori victime ale acestei viziuni inguste si asa se face ca un ministru al Educatiei si Cercetarii a putut scoate din programa scolara de biologie numele lui Darwin. (Spre onoarea ei, Academia Romana a consacrat o sesiune evolutionismului darwinian, afirmand raspicat importanta acestei opere.) Stiintei si tehnologiei li se recunoaste o utilitate instrumentala, dar nu si una culturala si spirituala. Intreaga educatie este conceputa pe acest principiu fals. In aceasta mentalitate s-au format generatii de intelectuali. In aceste conditii, de ce sa ne miram ca experimentul de la Geneva, un moment de mare semnificatie si de emotie, a putut primi comentarii vulgare, derizorii, din partea unor gazetari si parlamentari. De ce sa ne miram ca la emisiunea "Romani de top" a televiziunii publice foarte rar, daca nu deloc, apare cate un om de stiinta? De ce sa ne miram ca prolifereaza zodiacuri si horoscoape, esoterism si parapsihologie, medicina alternativa si superstitii de tot felul?
    Ca am facut din "Anul International al Astronomiei", anul astrologiei in care au devenit specialisti cine vrei si cine nu vrei (unii, acum specialisti si in "marketing politic")? Ca s-a ales praful de invatamantul astronomiei in scoala? Ca mor mari oameni de stiinta ai acestei tari intr-un anonimat total sau cvasitotal (numai doua exemple recente: Victor Toma, care a construit primul calculator electronic romanesc, si Virgiliu Constantinescu, somitate mondiala in aerodinamica)?
    Cum sa ne explicam faptul ca internetul, o revolutie in informatie si comunicare, este redus la aspectele sale nocive, este asimilat cu drogurile si se vorbeste despre "dependenta de internet", fara sa se inteleaga latura sa inovatoare si necesitatea de a se face in scoala educatia frecventarii sale avantajoase?
    Cultura nu se poate dezvolta prin excludere, nu putem preconiza dezvoltarea unui anumit domeniu al culturii in dauna altuia. Stiinta si arta, religia si tehnologia, filosofia si literatura sunt toate cuceriri ale spiritului uman care trebuie sa se respecte reciproc. Daca uneori apar intre ele nepotriviri, sa nu uitam ca o mare parte din cultura moderna nu mai sta sub semnul logicii clasice a identitatii, necontradictiei si principiului tertului exclus, ci se incadreaza in logici neclasice, mai flexibile. Stiintei i se aduc astazi tot felul de reprosuri neintemeiate: ca s-ar ocupa numai de aspectele cantitative si masurabile, ca furnizeaza numai informatii, neavand o valoare formativa, ca studiaza numai concretul existentei, ca valorifica numai elementele rationale etc. Din pacate, infatisarea actuala a invatamantului, a programelor si manualelor poate alimenta aceste prejudecati. Dar cei care traiesc in mod autentic profunzimile activitatii de cercetare stiintifica stiu ca stiinta e mult mai mult. Mai este si faptul ca prea putin se reflecta in educatia scolara deosebirea esentiala dintre stiinta ultimului secol si aceea anterioara. Pana in secolul al XIX-lea, exista increderea in distinctia casanta dintre subiect (observator) si obiect (realitatea observata) si, ca urmare, functiona testarea teoriei prin experiment si intelegerea faptelor de observatie si experiment in lumina unei anumite teorii; exista incredere in principiul determinismului universal si functiona in mare masura functia predictiva a stiintei. Toate acestea au inceput sa se clatine in secolul al XX-lea. Functia predictiva este acum depasita de functia explicativa, au importanta majora ipotezele explicative, sub forma de metafore si modele cognitive. Evolutii de acest fel au avut loc si in domeniul artei, literaturii si filosofiei. Cat din toate acestea strabate in educatia scolara, in mentalitatea publica, cat din ele intra in orizontul intelectual al celor care decid cum sa arate programele si manualele scolare, programele de televiziune si de radio, ziarele si revistele de cultura?

    Acad, Solomon MARCUS

    Articol preluat din tribuna Invatamantului, nr. 999-2009
    http://www.tribunainvatamantului.ro/d_art.php?id=1070&cat=119
    Evaluari
    Evaluarea este disponibila doar membrilor.

    Te rog conecteaza-te sau inregistreaza-te pentru a vota.

    Nu au fost postate evaluari.
    Conectare
    Utilizator

    Parola



    Ti-ai uitat parola?
    Solicita una noua aici.
    Shoutbox
    Trebuie sa fii conectat pentru a posta un mesaj.

    Nu exista mesaje postate.
    accesari
    Ora exacta
    Fusion Rank
    Căutare în dicţionar
    DEX



    Jocuri logice
  • Opt dame
  • Cubul logic
  • Cubul magic
  • Chess, nivel incepatori
  • Chess, nivel avansati
  • Jocul pieselor de sah
  • puzzle
    Click to Mix and Solve
    Matematicieni despre invatamant
  • Academician Solomon Marcus
    Timpul lecturii
    In Tribuna Invatamantului nr 926/2007 Tribuna Invatamantului

  • Academician Solomon Marcus
    De la recentul Bacalaureat la Raportul Comisiei Prezidentiale
    In Tribuna Invatamantului nr 910-911/2007 Tribuna Invatamantului

  • Academician Solomon Marcus
    Fata in fata: Profesorul si elevii
    In Tribuna Invatamantului nr. 916/2007 Tribuna Invatamantului

  • Prof. dr. univ. Vasile Branzanescu
    Situatia matematicii in invatamantul preuniversitar si universitar
    in Tribuna Invatamantului nr 906-907 /2007 Tribuna Invatamantului

  • Prof. dr. univ. Constantin Niculescu, Univ Craiova
    Raport asupra stării învățământului matematic românesc
    Prezentat la al 6-lea Congres International de matematica, Bucuresti, iulie 2007 ...... Raport
  • HOROSCOP
    Copyright © 2007